KRÁSA A ZDRAVÍ / Krása a zdraví

Koronavirus má silný vliv na psychiku. Jak zvládnout stres a nejistotu?
Ilustrační foto. 
Autor / zdroj foto: Envato Elements

Vánoční shon je za námi a začíná stresové období, plné uzávěrek za uplynulý rok. K tomu ale na celou společnost působí neutichající pandemie koronaviru. Spousta lidí už téměř celý rok pracuje na home office, rodiny musí zvládat jak pracovní povinnosti, tak distanční výuku svých dětí. Na náladě nepřidá ani sociální distanc, zavřená kultura i zábava, fit centra a restaurace. Jak se v této těžké době vypořádat se stresem? Důležité je vědět, jak se odreagovat a takzvaně upustit páru.

Stres působí na každého jinak. Každý má jinou míru vnímání stresu a v dané situaci se cítí rozdílně. Společným jevem je ale vždy situace, kdy nemáme věci pod kontrolou a nevíme, jak je řešit. A právě období nevědomí a nekončící strach kvůlikoronaviru, podrážděnosti a stresovým situacím přímo nahrává.

Krátkodobý stres může pomoci – namotivovat k většímu výkonu. Projevuje se pocením, tuhnutím ramen, bolestí hlavy nebo závratí. „Pokud se ale setkáváme se symptomy, jako jsou úbytek energie, nespavost, nechutenství nebo naopak pocit přejídání, chronické bolesti hlavy, jedná se o stres dlouhodobý, který našemu tělu škodí a měli bychom se mu snažit vyhýbat,“ popisuje příznaky Martina Jandečková, koučka a terapeutka za vzdělávací společnost MgC Group. Dlouhodobému stresu se vystavujeme, pokud nedodržujeme základní životosprávu, neudržujeme sociální kontakty, nevěnujeme se dostatečně svým koníčkům a zažíváme těžké životní situace.

Dostat se do stresové situace je v dnešní době velmi jednoduché, protože lidé zažívají nejistotu a jsou vytrženi ze svých vyjetých kolejí a musí se stále přizpůsobovat novým věcem. I tak si lze zavést rituály, které by nás měly od dlouhodobého stresu ochránit. „Důležité je znát sám sebe. Uvědomovat si, co nám dělá dobře a v čem se dobře cítíme. Vnímat signály, které nám dává naše tělo a poučit se z věcí v minulosti. V dnešním světě nekonečných možností a informací, je důležité umět vypnout a věnovat se sám sobě. I když jsou zavřená relaxační centra, načerpat energii lze alespoň na procházce. Myslete pozitivně a obklopujte se věcmi, které vám dělají radost. Bylo vám dobře na poslední dovolené u moře? Dejte si například fotografie na pracovní stůl a vzpomínejte, jak jste si ji užili. Buďte v kontaktu se svými přáteli a neuchylujte se k samotářství. Zkuste aktuální situaci vnímat jako příležitost k něčemu novému, využít ji jako možnost k tomu, abyste dělali věci, které jste doposud odkládali nebo jste o nich jen přemýšleli a nenašli na ně čas. I v této zvláštní době může být lidem dobře,“ vysvětluje Martina Jandečková.

Nejjednodušší radou je, se do stresových situací vůbec nedostávat. Vše začíná a končí vždy u nás. Pokud se budeme cítit v pohodě, tak nás stres ani v této těžké době nezaskočí. A pokud přeci jen ano, není ostudou vyhledat pomoc u odborníka, který nám pomůže se v situaci vyznat.

Autor / zdroj: Lucie Vurbsová

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.